Vakre Vene
Bakgrunn
Vi har samarbeidet med Vakre Vene siden de startet opp i 2010, i Hoelgården på hjørnet av torget. Med kjente merker som byTimo, Holzweiler, Ganni, Camilla Pihl og Fiveunits har gründerparet Elisabeth og Richard Bendiksen gjort stor suksess, ikke bare i Harstad, men i hele landet. Vakre Vene har vokst fra 7 til 15 ansatte de siste årene, og på hektiske dager kan de sende ut så mye som 500 pakker på én dag! De fikk behov for større plass og i 2021 flyttet Vakre Vene på skrå over torget, til store lyse lokaler i Gjensidigegården. I den forbindelse ble Anew spurt om å designe ny logo og visuell identitet, samt bistå med rebranding i form av skilt og annet markedsmateriell.
Løsningen
Vakre Vene er en motebutikk midt i Harstad sentrum med en landsdekkende nettbutikk. De fører eksklusive merkevarer og er virkelig en av spesialbutikkene som er med på å løfte Harstad, og sette byen på shoppingkartet. Ny logo og visuell identitet reflekterer dette, samtidig som den er uavhengig av trender. Det stilsikre og motebevisste balanseres med et uttrykk som utstråler varme og en koselig atmosfære.
– Balanse ble et nøkkelord for oss under hele prosessen. Logoen skulle være tidsriktig, men ikke så moteriktig at den blir utdatert om tre år. Den måtte utstråle eksklusivitet, samtidig som den virker tilnærmelig. Og ikke minst, den måtte være koselig, uten bli helt «tekopp og ullpledd», sier kreativ leder i Anew Michel Diniz de Carvalho.
Løsningen ble en typografisk logo, i en font som har en sterk karakter og en utstråling som innehar den nevnte balansen. Forbokstaven kan her løftes ut og bli til et symbol eller logomark. Balansen styrkes ytterligere gjennom paletten som kompletterer uttrykket ved hjelp av myke farger som grenser mot pasteller. Det var viktig for oss å velge farger som både er trendy, men samtidig tidløse.