Harstad Havn

Nord-Norges maritime sentrum
Harstad Havn

Harstad har maritime tradisjoner som strekker seg tilbake til Tore Hunds dager. Den visuelle identiteten til Harstad Havn KF var riktignok ikke fullt så gammel, men likevel moden for en revitalisering. I flere år har Harstads kommunevåpen fungert som logo for Harstad Havn. Ikke helt unaturlig med tanke på at kommunen eier selskapet, men likevel en kilde til noe forvirring og en barriere mot det å bygge en sterk kommersiell merkevare.

I 2022 fikk Anew oppdraget med å utvikle en kanal- og kommunikasjonsstrategi for Harstad Havn. I dette arbeidet ble det klart at havna hadde et behov for å skille seg visuelt fra kommunen, og at de dermed trengte en egen visuell identitet.

Harstad Havn er en svært fremtidsorientert virksomhet med høyt aktivitetsnivå, og store ambisjoner på vegne av seg selv om regionen. De siste årene har det blitt investert mye i både eksisterende og nye kaianlegg. Det har også blitt lagt vekt på å bygge opp Harstad som en destinasjon for cruise-næringen, noe som har ført til et stadig voksende antall anløp hvert år. Men byen er ikke bare attraktiv for turister. Med sine lange maritime tradisjoner har Harstad et særdeles rikt tjenestetilbud til en rekke ulike båter og deres besetning. Her finner du eksempelvis dype kaier og mekaniske verksted midt i kjernen av byen, og det er god forbindelse med øvrig transport via vei eller luft. Dette gir soleklare konkurransefortrinn som vi ønsket å belyse med slagordet «Nord-Norges maritime sentrum».

I samråd med kunden ble vi enige om at profilen måtte skille seg ut fra øvrige havner. Vi ønsket ikke nok en havnelogo i form av et anker, et skipsratt eller tauverk. Etter mye research lot vi oss inspirere av symbolene fra «International Code of Signals», eller ICS. Symbolet for «H», som også symboliserer «Los ombord» dannet grunnlaget for det som ble den nye identiteten. Bokstaven H passer åpenbart godt til Harstad Havn, og «Los ombord» passer også godt til en organisasjon der flere ansatte er utdannet til los og har flere år på sjøen bak seg.

Resultatet er en logo som skiller seg godt ut. Den er moderne og ganske autoritær, med en fargepalett du ikke ser så ofte blant havnelogoer. Men viktigere enn selve logoen er bruken av identiteten. Det var viktig for oss at avsenderidentiteten var sterk uavhengig av om logoen var godt synlig eller ikke. Det lyktes vi godt med gjennom å implementere sterke grafiske elementer som brukes på tvers av digitale flater og trykte flater som skilt, kjøretøy og arbeidsklær.

Harstad Havn er nå rigget for fremtiden med en sterk profil som vil bidra til å styrke deres konkurransekraft og befeste posisjonen som Nord-Norges maritime sentrum.

Andre jobber