Jazznettverk Nord
Jazznettverk Nord – Jazzfierbmi Davvin ble etablert i 1969 under navnet Nordnorsk Jazzforum, og har i 55 år vært en medlemsorganisasjon for nordnorske jazzaktører; jazzmusikere, arrangører, storband og festivaler. Formålet deres er å arbeide musikkpolitisk for å bedre rammevilkårene for jazz i Nord-Norge. Som en uavhengig organisasjon ønsker de å samle miljøet og løfte frem relevante saker og initiativ på vegne av nordnorsk jazz. Organisasjonen har i dag over 100 medlemmer, og antallet er økende. I 2024 avgjorde årsmøtet til Nordnorsk Jazzforum at organisasjonen skulle skifte navn til Jazznettverk Nord – Jazzfierbmi Davvin, på grunn av navnelikheten og forvirringen med både NNJS og Norsk Jazzforum. Nytt navn krever en ny identitet, og Anew Branding fikk jobben med å utvikle den, samt nettsiden deres.
Resultatet ble ganske jazzy, om vi må si det selv. En kombinasjon av frie former satt i system, kledd i lekne farger som understreker friheten, kulturen og mangfoldet som musikken og nettverket representerer. Som logo ser det ganske ryddig ut, men når man bryter dette opp og bruker logoens elementer som grafisk dekor kommer lekenheten virkelig til sin rett. En god metafor for jazzens kraft, som kombinerer notearkenes musikalske regler med improvisasjon og følelser for å skape store opplevelser for både artister og publikum.