Sparebank 68° Nord

Bankfusjon med ringvirkninger

Sparebank 68° Nord er resultatet av sammenslåingen av de gamle, ærverdige lokalbankene Harstad Sparebank og Lofoten Sparebank, som formelt fusjonerte i 2019. I 2020 ble også Ofoten Sparebank innfusjonert. Som navnet tilsier har banken sitt virke på den 68. breddegrad. Bankens visjon og ufravikelige mantra er «Mer verdi lokalt». Målet med fusjonen var å sikre lokal konkurransekraft for lokalbanken, sikre fremtidig god lønnsomhet, samt styrke evnen til å bidra til lokalt og regionalt næringsliv.

Harstad-kunstner og grafisk designer Geir Samuelsen utviklet navn og logo til den nye banken. Anew har siden det hatt rollen som byrå- og kommunikasjonspartner, og stått for utvikling av en mengde materiell og flere kampanjer, inkludert to brandfilmer. I 2021 meldte behovet seg for en justering og lett ansiktsløftning av profilen. Vi fikk i oppdrag å komme med ny fargepalett og typografi, samt utvikle nye støttelementer som skulle fungere som distinkte merkemarkører. I tillegg var det behov for en utvidet og oppgradert designhåndbok.

Veldedighet til lokale prosjekter, aktiviteter, lag- og foreninger og frivillig arbeid utgjør en viktig del av virksomheten. Tilstedeværelse med logo på idrettsarenaer og lignende er en stor del av bankens markedsføring. Utfordringen med den grønnblå hovedfargen i logoen var at den hadde for liten kontrast både til lys og mørk bakgrunn, slik at logoen ofte ikke kom godt nok fram. Vi jobbet derfor mye med å finne en sterk støttefarge, som fikk logofargen til å stå godt ut. Det ble valgt en mørk, dypgrønn farge, som i stor utstrekning skal brukes som bunnfarge. Det ble også lagt til flere andre støttefarger, inspirert av naturgitte fanebærere for regionen; hav, land og lys.

Vi tok for oss de fire sirklene man finner i ordet 68°, og lot disse være med på å danne grafiske støtteelementer. Elementet kan også ses på som en lek med breddegradssirkelen, samt ringvirkninger og synergieffekter. Vi ønsket at den visuelle identiteten skulle fremstå som leken og folkelig, og ikke så veldig stiv og «bankete». Elementet med ringene – synergielementet som vi har kalt det –  finnes i tre varianter, og kan brukes i forskjellige farger fra den nye fargepaletten. Vi utviklet et system for hvordan elementet skal brukes på forskjellige flater. Systemet er detaljert beskrevet i designhåndboken.

 

Kunde:

Sparebank 68° Nord

Leveranse:

Design Foto og video Grafisk design Kommunikasjon Logo og profil Merkevarestrategi Profilmanual Reklamemateriell Skilt og dekor Tekst

Tidsrom:

2018-2024

Øvrig info:

Annonsekampanje “Bankinvestor”:
Foto av Michal Ulriksen

Brandfilmer videoproduksjon:
Deadline Media

 

Brandfilm/kampanjefilm fra 2020. "De nye 68´erne"
Brandfilm fra 2018. Julehilsen fra "den nye banken" etter fusjonen mellom Harstad Sparebank og Lofoten Sparebank. Musikk av Kari Bremnes.

Andre jobber