Om:nord

Arena for grønn omstilling i nord

Om:nord er et prosjekt i regi av Næringsarena Nord (et samarbeidsorgan mellom 14 lokale næringsforeninger i Nord-Norge), der de har fått med seg tunge partnere som NHO, UN Global Compact Norge, Kraft og LUP. Målet med prosjektet er å bidra til at små og mellomstore bedrifter i Nord-Norge er forberedt på endringene som følger med det grønne skiftet. En jobb som er like stor som den er viktig.

For det grønne skiftet kommer. Og uansett om du tror på at klimaendringene er menneskeskapt eller ei, så vil dette påvirke deg både som privatperson og som næringsaktør. I praksis handler det grønne skifte om et stort batteri av nye lover og reguleringer som stiller helt nye krav til oss alle. For næringslivet vil dette påvirke hvordan man sikrer seg tilgang til markeder, til kunder, til arbeidskraft og til kapital, for å nevne noe. De proaktive vil komme styrket ut av dette. De reaktive vil se piler som peker i den retningen de helst ikke vil at de skal peke, nemlig nedover.

Vi fikk ta del i utviklingen av merkevaren Om:nord sammen med en svært dyktig prosjektledelse og en bredt sammensatt styringsgruppe. Vi gjennomførte workshops som dannet grunnlaget for en merkevareplattform før vi utviklet navn, visuell identitet, nettside og en hel del materiell for prosjektet. Målet har hele tiden vært å få flest mulig av de 18.000 små og mellomstore bedriftene i landsdelen til å tilegne seg tilstrekkelig kunnskap om bærekraft, og om det grønne skiftet, til at de vil være i posisjon til å dra nytte av de mange mulighetene som ligger i endringene som kommer. Og samtidig hjelpe dem med å unngå de mange fallgruvene.

Navnet er ment å bidra til å skape en «sense of urgency». Det handler om fremtiden i nord. Ikke nødvendigvis bare fra et klimaperspektiv, men også fremtiden til det nordnorske næringslivet. Vi er rett og slett nødt til å ta grep nå for å sikre fremtidig relevans og konkurransekraft. Vi utviklet bevisst en typografisk logo. Vi ville å bruke bærekraftssymbolikk som man ser (alt for) mye av i logoer som er innom denne tematikken. Dette gjorde vi for å rette fokuset mot konsekvensene dette har for næringslivet, like mye som et fokus på bærekraft i seg selv.

Det iøyenfallende grepet med navnet er et kolon mellom «om» og «nord». Dette er der for å signalisere at dette handler om nettopp fremtiden i nord. I tillegg er det en visuell metafor for noe som kommer, her forstått som det grønne skiftet. Kolonet løftes ut og blir til et eget symbol/logomark, og danner samtidig grunnlaget for visuelle dekorelementer.

Prosjektet er uløselig knyttet til bærekraft, selv om vi bevisst valgte et navn og en logo som unngår de mest brukte bærekraftssignalene. For å likevel sikre tilstrekkelig kategorisignalement hentet vi inn en dyp grønn som hovedfarge i paletten.

Andre jobber