Harstad folkehøgskole

I en tid der formell utdanning står høyt i kurs, har konkurransen mellom landets folkehøgskoler blitt stadig mer intensivert. De totale søkertallene går ned. Folkehøgskolene må, i enda større grad enn før, fremstå som et spennende og godt alternativ til de som ønsker seg et år med helt andre opplevelser, eller som trenger litt tid på å bestemme seg for en studieretning.
Vår lokale folkehøgskole kom til oss med en spennende utfordring. De ville ikke bare utvikle en ny identitet som gjør at de står ut blant de over hundre andre folkehøgskolene i landet. De ville også ta en posisjon som kulturfolkehøgskolen fremfor noen. Kultur for dem handler om mer enn bare scenekunst. Det handler om det å skape gangs mennesker. På Harstad Folkehøgskole skal man få være seg selv 100 %. Og hvis man ikke er helt sikker på hvem man er, skal dette være en god arena for å finne ut av nettopp det. Mangfold og inkludering er med andre kulturbegreper som skal operere side om side med musikk og drama.
Vår jobb ble å utvikle et visuelt uttrykk som skiller seg ut i mengden, som får frem skolens forståelse av kulturbegrepet og bidrar til posisjoneringen som «kulturfolkehøgskolen». Som appeller til målgruppen, og som ivaretar de kvaliteter og særegenheter som skolen på Trondenes har, og har hatt siden etableringen for snart 110 år siden.
Resultatet ble et fargerikt og lekent univers. Logouttrykket henter inspirasjon fra arkitekturen på skolebygget, samtidig som den åpenbare H-en bidrar med lokal forankring. Fargepaletten er sprek, for å signalisere nettopp inkludering og mangfold. I tillegg brukte vi typografi som bygger videre oppunder det lekne uttrykket, og tilførte ikoner som både brukes til dekor og til veiledning på nett og i kommunikasjon.
Kunde:
Harstad folkehøgskole
Leveranse:
Tidsrom:
2023