SpareBank 1 Nord-Norge / Samfunnsløftet
Harstad Cykleklubb har store ambisjoner når de skal bygge sykkelpark. Planene er klare, og dette vil bli Norges råeste av sitt slag. Alt gratis, og åpent for alle. Harstad Sykkelpark vil ble et attraksjon for byen, og for hele landsdelen. Et fantastisk tiltak som virkelig bidrar til å bygge sterke lokalsamfunn i nord. Det er sånt SpareBank1 Nord-Norge virkelig trigges av, så de ble enige om å bidra med inntil 9 millioner kroner i støtte. Men pengene kom ikke av selv. Samfunnsløftet ville slå et slag for folkehelsa i samme slengen, og engasjerte derfor Anew til å lage en kampanje som fikk Harstads befolking opp fra sofaen og ut i marka, samtidig som vi skapte engasjement for den kommende sykkelparken.
Konseptet
Vi utviklet kampanjen #Vigårforsykkelparken, der vi inviterte Harstads befolkning til å komme seg ut på tur, til en ny destinasjon hver eneste uke i ni uker. Turmålet var en sykkel, plassert inne i et monter med kampanjedekor og en QR-kode. Ved å scanne koden kunne man registrere sin tur. Hver tur som ble registrert var et bidrag i retning de 9 millionene. I tillegg ble man med i trekningen av fine premier hver uke, og enda finere hovedpremier når de ni ukene var omme.
Det ble satt et hårete mål om at 200 personer skulle registrere seg hver uke i alle de ni ukene, totalt 1800 registrerte turer, for å sikre at sykkelparken mottok maksimalbeløpet på 9 millioner kroner.
Kampanjen
Sammen med illustratør Frode Skaren, kjent som Uglylogo, ble det utviklet lekne illustrasjoner som viste sykkelglade mennesker i alle aldre. Vi kompletterte profilen med typografi og en svært fargesterk palett som harmonerte godt med SpareBank 1 Nord-Norges nye visuelle identitet. Profilen bidro sterkt til å skape oppmerksomhet og gjenkjenning gjennom hele kampanjeperioden.
I tillegg til selve monteret med sykkelen i ble det utviklet et stort utendørsbanner, samt en profilert vegg på utsiden av den lokale filialen til SpareBank 1 Nord-Norge. Dette gav kampanjen god synlighet i bybildet i Harstad.
Mediespendingen ble holdt på et svært lavt nivå gjennom hele kampanjen, med kun en relativt liten display-kampanje i lokalmedia den første uken. Utover dette brukte vi Facebook som hovedkanal gjennom perioden, med 2-4 poster i uken. Ved å lage engasjerende innhold som bestod av gode filmer fra hver destinasjon, fristende poster om ukens premier, og presentasjon av ukesvinnere, oppnådde vi svært god dekning lokalt ved kun å bruke organiske poster.
Resultater
Harstads befolkning hadde altså ni uker på å registrere 1800 turer. Men kampanjen skapte et enormt engasjement lokalt. Folk gikk kvinne, mann og barn av huse, og målet var nådd på 6 dager! 9 millioner kroner var i boks. Men vi stoppet ikke der. Harstadværingene fortsatte å gå. Til en ny destinasjon hver uke. For turen sin del, for helsa, og for premiene.
Facebook-kampanjen fortsatte å engasjere, med poster som nådde en organisk rekkevidde på opp mot 40 % av Harstads befolkning.
I tillegg dukket det opp flere spin-off-kampanjer. Et initiativ utfordret lokale bedrifter til å donere ytterligere penger til Harstad Sykkelpark for hver ansatt som gikk til sykkelen. Men den kanskje mest kjente spin-offen var en det tre lokale helter som stod for. De gikk hardt ut, og sa at de skulle gå 150 turer til sykkelen før kampanjeperioden var over, og ba om donasjoner for hver tur de gikk. Pengene ble brukt til å kjøpe inn en rekke sykler som vil bli lånt ut gratis til barn og unge i Harstad Sykkelpark når de åpner. Dette tiltaket resulterte også i en egen web-TV serie.
Resultatene av kampanjen var overveldende. Men viktigst av alt: Harstad Sykkelpark vil bli realisert!
Kunde:
SpareBank1 Nord-Norge / Samfunnsløftet
Leveranse:
Tidsrom:
2021
Øvrig info:
Illustrasjon:
Uglylogo // ByHands
Video:
Mathias Risø Nilsen